5 tips om de motivatie van je team te verhogen

 

Om te beginnen een paar voordelen van een gemotiveerd team: 

 

  • Hogere productie. Gemotiveerde medewerkers zetten hun schouders eronder. Zijn ook eerder bereid hun collega’s te helpen.  
  • Leuke werksfeer en daar wil iedereen werken. Dus minder personeelsverloop. Wie wil dat nou niet?  
  • Minder verzuim. Als je een gemotiveerd team hebt zijn mensen – als het maar even kan – bereid snel weer aan de slag te gaan bij ziekte. Ongemotiveerde mensen denken al snel: mwaa, ik voel me oké, maar ik blijf nog wel even een paar dagen langer thuis.  
  • Een gemotiveerd team geeft jou als leidinggevende ook motivatie én energie.  
  • Klanten merken direct wanneer ze geholpen worden door gemotiveerde mensen.

 

Redenen genoeg om de motivatie van je teamleden te verhogen, niet waar? Maar hoe doe je dat? Ik help je graag op weg met de volgende tips.

 

Motivatie tip 1: stimuleer en geef ruimte aan autonomie

Medewerkers willen niet meer in een strak keurslijf zitten waarin alles wordt opgelegd en voorgekauwd. Ze willen een bepaalde mate van vrijheid ervaren waarin ze eigen initiatief kwijt kunnen. Juich dit ook toe.  

Kan best eng zijn niet waar? Maar je hoeft de teugels niet volledig los te laten. Maak heldere afspraken over bijvoorbeeld regelmatige terugkoppeling.

 

Motivatie tip 2: wakker inbreng van je teamleden aan

Vraag regelmatig om de mening of het advies van je medewerkers. Laat ze meedenken over …… En doe uiteraard iets met de bruikbare uitkomsten.

Oh ja, en vergeet vooral niet om die in gebruik genomen uitkomsten terug te koppelen aan je teamleden. Dit verhoogt de betrokkenheid van je mensen en wakkert hun meedenken aan. Want hoe tof is het wanneer jouw inbreng wordt gewaardeerd en iets mee wordt gedaan?!

 

Motivatie tip 3: toon waardering

Waardering krijgen geeft mensen een goed gevoel. We willen er op één of andere manier allemaal toe doen. Jij toch ook? Geef dus zo vaak als je kunt een compliment aan je teamleden. Maar let op! Doe dit specifiek. Dus niet in het algemeen over de afdeling roepen: ‘jullie zijn goed bezig.’ Spreek mensen persoonlijk aan op datgene dat ze goed doen. Bijvoorbeeld: ‘het probleem van klant X heb je geweldig opgelost.’

Complimenten zit ook in dingen zoals iemand bedanken dat hij/zij altijd klaarstaat voor de klanten of collega’s. Neem even een paar minuten de tijd om je compliment uit te spreken en geef ook ruimte aan de ander om te reageren. Waardering op de werkvloer is megabelangrijk en een echte motivator.

 

Motivatie tip 4: stem af op je medewerkers

Is dit motiverend vraag jij je misschien af? Nou zeker! Ieder teamlid is anders en reageert anders. Hierover heb ik al vaker geschreven in mijn artikelen over DISC.

Neem nou bijvoorbeeld het geven van persoonlijke complimenten: vindt de ene persoon het heerlijk om ‘en public’ een compliment te ontvangen, zo vindt de ander dat nogal ongemakkelijk. Dit laatst genoemde teamlid kun je dus veel beter even apart nemen en een compliment geven. Dan komt dan pas echt binnen.

En het ene teamlid heeft behoefte aan een coachende manier van leidinggeven en de ander heeft nog meer sturing nodig. Meer over verschillende stijlen van leidinggeven lees je in mijn artikel Wanneer pas je welke leiderschapsstijl toe?  

 

Motivatie tip 5: doe aan teambuilding

Maak – als het even kan – van teambuilding een jaarlijks evenement. Ik zie nog (te) vaak gebeuren dat een aan teambuilding wordt gedaan wanneer het vooral niet lekker loopt in een team. Echte problemen los je trouwens niet op met 1 dagje of avondje teambuilding.

Teambuilding is vooral bedoeld om het teamgevoel te bevorderen, onderling vertrouwen te versterken en elkaar in een andere setting mee te maken. Er ontstaan meestal heel andere gesprekken tijdens zo’n teambuilding die van positieve invloed zijn op het werken met elkaar.

 

Wil je meer weten over het motiveren van je teamleden of teambuilding? Plan een vrijblijvend Helderheidsgesprek hier in. Ik denk graag met je mee en samen kijken naar welke oplossing bij jou en je team past.

 

Christine

 

 

 

Als gecertificeerd consultant bij Q4Profiles maak ik gebruik van de DISC profielen als aanvulling in mijn trainingen en coachtrajecten. Jaarlijks volg ik ‘bijspijker sessies’ bij Q4Profiles om me verder te ontwikkelen op het gebied van DISC gedragsstijlen, communicatie en samenwerken.