Samenwerken is voor de ene persoon heel vanzelfsprekend en voor de ander een terugkerende worsteling. Heb jij regelmatig het gevoel dat er teveel overlegd en gepraat wordt? En dat je de klus veel sneller geklaard hebt wanneer je het alleen doet? Dus waarom samenwerken? En toch durf ik te beweren dat je met een goede samenwerking in bijna alle gevallen betere resultaten bereikt.
Iedereen heeft zijn kwaliteiten en door optimaal gebruik te maken van die verschillende kwaliteiten en invalshoeken bereik je meer. Voor de één is samenwerken vanzelfsprekend en moet die persoon er misschien niet aan denken om solo te moeten werken. Terwijl de ander het lastig vindt om met allerlei verschillende persoonlijkheden te overleggen en tot consensus te komen. Toch heb je in een team een mix van beslissers, denkers, enthousiastelingen, critici en doeners nodig. Maar als je die verschillen in elkaar niet weet te waarderen dan ontstaat vaak onbegrip en irritatie. En dat gaat ten koste van een goede samenwerking en werkplezier.
Daarom 5 tips om de samenwerking te versterken
Tip 1 Ga de verbinding aan
Bij samenwerken is het belangrijk om de verbinding met elkaar aan te gaan. Dat is zeker niet alleen gericht op het moment dat je de ander of elkaar nodig hebt. Het is een doorlopend proces. Verbinding aangaan doe je o.a. door oprechte belangstelling voor de ander te hebben en te tonen. Waar loopt je collega warm voor of waar worstelt deze persoon mee? Zowel zakelijk als privé. Verplaats je in hem of haar en laat deze persoon uitspreken. Respecteer de ander, diens ideeën en initiatieven. Deel ook dingen van jezelf en durf om hulp te vragen.
Tip 2 Luister naar de ander
Goed luisteren naar de ander blijkt in de praktijk nog niet zo gemakkelijk. We hebben het vaak druk en luisteren dan met “een half oor”. Ondertussen ben je misschien met je gedachten ergens anders of werk je zelfs door op de computer. Een andere bekende valkuil is bij het horen van een deel van het verhaal al denken de rest van het verhaal te kennen en je eigen interpretatie er op los te laten. Maar wat wil de ander nu precies zeggen of herken je de vraag die mogelijk in zijn/haar verhaal schuilt? Let daarbij vooral ook op de non verbale communicatie. Luister daar ook naar en schenk er aandacht aan. Benoem wat je ziet of voelt en vraag om verduidelijking. Let erop dat dit belangstellend gebeurt en niet bekritiserend. Want dan is de kans groot dat de ander zich onveilig voelt en terugtrekt.
Tip 3 Sluit aan bij de communicatiestijl van de ander
Iedereen communiceert anders en heeft een eigen communicatiestijl. De ene persoon is heel direct en wilt zo snel mogelijk resultaat. Maar hij of zij heeft de neiging soms kort door de bocht te zijn. De ander is joviaal ziet overal kansen in, maar is nogal chaotisch. En weer een ander is rustig en geeft niet zo snel de eigen mening, maar staat altijd klaar voor een ander. Wanneer je de communicatiestijl van de ander herkent en je daarop weet aan te sluiten, vergemakkelijkt en verbetert de samenwerking.
Tip 4 Geef humor de ruimte
Wanneer er plaats is voor humor op de werkvloer dan ontstaat er een speelse sfeer. In een speelse sfeer is gemakkelijker om creatief te zijn, groter te denken en te pionieren. Het verstevigt de onderlinge relatie en maakt het eenvoudiger om lastige dingen bespreekbaar te maken. Let er bij humor wel op dat dit nooit ten koste van een ander gaat. Behalve dat het not done is, bereik je er een averechts resultaat mee. Houd het dus leuk en speels.
Tip 5 Neem je verantwoordelijkheid en werk samen
Is het niet helemaal duidelijk wat jouw verantwoordelijkheden zijn of waar jouw grenzen liggen? Vraag om duidelijkheid. Verschuil je niet achter anderen en wees niet bang om te falen. Wees proactief. Neem initiatief en focus je op datgene waarop je invloed kunt uitoefenen. Zoek creatief naar oplossingen. Doe dit samen met collega’s. Verschillende invalshoeken zorgen voor de beste oplossingen en resultaten.
Ik wens je veel succes en werkplezier!
Wil je meer weten? Neem vrijblijvend contact met me op en dan kijken we samen wat het beste bij jou past.