- Je collega komt zijn afspraken niet na, maar je zegt er niets van.
- “Ja” zeggen tegen collega’s die jou vragen om werkzaamheden van hen over te nemen terwijl jij hier helemaal geen tijd voor hebt.
- Tijdens een werkoverleg houd jij je mening maar voor je, ondanks dat je die wel degelijk hebt.
- Je vermijdt het liefst netwerkbijeenkomsten, want je vindt het lastig om wildvreemde mensen aan te spreken.
- Confrontaties en onenigheid ga je liever uit de weg.
- Je hebt regelmatig het gevoel: “Hallo, ik ben er ook nog!” Maar je spreekt dit niet uit.
Als je 2 of meerdere van bovengenoemde punten herkent is de kans groot dat je niet assertief bent. Assertief zijn is voor jou een moeilijk punt en zeker in je werk kun je hier last van ondervinden.
Assertiviteit is meer dan alleen maar “nee” durven zeggen.
Assertiviteit betekent opkomen voor jouw persoonlijke belangen. Het durven uiten van jouw gevoelens, gedachten en wensen op basis van respect. Respect voor jouw eigen belangen en respect voor de belangen van de ander. Assertiviteit betekent dus ook je eigen grenzen kennen en deze tijdig en duidelijk aangeven. Assertiviteit heeft alles te maken met het openhouden van de communicatie tussen jou en de ander. En als er twee belangen botsen dan samen tot een compromis komen.
Gevolgen niet assertief gedrag
Het gevolg van het niet assertief gedrag kan zijn: onzekerheid, stress, boosheid of een gevoel van onrecht. Je hebt het gevoel dat mensen over je heen lopen. Je bereikt jouw eigen doelen zelden, omdat je anderen jouw plannen laat doorkruisen. Er komt intern een vacature vrij die jij ambieert, maar je durft er niet op te solliciteren. Je voelt je onzeker en bent bang dat ze jou afwijzen.
Goed nieuws: assertief zijn kun je leren
Veel mensen denken dat assertiviteit een aangeboren eigenschap is. Dat klopt niet. Het heeft te maken met hoe je – vooral – van jongs af aan bent opgegroeid. Jouw omgeving, de cultuur waarin je opgroeide en ervaringen in het leven zijn medebepalend voor de mate van assertiviteit. Assertiviteit is een mooie en belangrijke kwaliteit die ook op latere leeftijd aan te leren is. Door onderstaande tips bewust in te zetten vergroot je jouw assertiviteit.
5 tips om je assertiviteit te vergroten
1- Luister naar je gevoel
Als je collega vraagt iets te doen waar je geen goed gevoel over hebt, luister dan naar dit gevoel. Vraag jezelf af: wat wil dit gevoel mij zeggen? Neem even de tijd voordat je de collega antwoord geeft.
2- Bepaal je grenzen
Door je bewust te zijn van wat je wel/niet wilt doen, ben je in staat jouw grenzen te bepalen. Hiermee voorkom je dat je overbelast raakt.
3- Zeg duidelijk wat je wel of niet wilt
Zorg dat je antwoord duidelijk is. Voorkom dat je boodschap aan kracht verliest door je werkelijke boodschap te “verpakken” in erg veel en verzachtende woorden.
4- Spreek in de ik-vorm
Wanneer je in de ik-vorm spreekt ben jij je meer bewust van je eigen gevoelens. Een bijkomend voordeel is dat de ander zich dan gemakkelijker in jou kan verplaatsen.
5- Wees bewust van de kracht van lichaamstaal
Wist je dat lichaamstaal 80% van je communicatie is? Een sterke uitstraling geeft jou meer zelfvertrouwen en onderstreept jouw boodschap.
Assertief gedrag is absoluut iets anders dan agressief gedrag. Bij assertief gedrag laat je de kaas niet van je brood eten, dit doe je zonder autoritair te worden. Je houdt rekening met het belang van beiden en weet dit duidelijk en zonder irritatie over te brengen.
Laat jouw goede ideeën niet verloren gaan, zorg dat je niet overbelast raakt en maak jouw ambities en dromen waar door assertiever te worden.
Op jouw geluk!