We kennen allemaal de uitspraak wel: het gaat er niet om wat je zegt, maar hoe je het zegt. En toch focussen we ons in gesprekken het meest op wat we willen zeggen en vergeten vaak het hoe. Zeker wanneer de spanning in het gesprek oploopt. We zijn ons minder of zelfs niet bewust van de toon die we aanslaan en onze non-verbale communicatie. Maar waarom is dat nou zo belangrijk?
Communiceren doen we over het algemeen met een doel. Je wilt iets vertellen, iets gedaan krijgen of duidelijk maken dat je het ergens wel of niet mee eens bent. Hoe dan ook: je hebt een doel met je gesprek. Alleen door bijvoorbeeld oplopende emotie waarmee de communicatie gepaard gaat is de kans zeer groot dat je het doel volledig uit het oog verliest. Jouw boodschap komt helaas niet aan bij de ander en schiet zijn doel voorbij. Zonde!
Hoe zorg je ervoor dat je je doel niet voorbij schiet?
We hebben zo allemaal onze eigen manier van communiceren. En ga maar eens bij jezelf na: wanneer de ander op jouw golflengte zit – oftewel op jouw manier spreekt en reageert – dan verloopt het gesprek soepel. Je hebt min of meer dezelfde snelheid en manier van spreken, denken en bewegen. Je voelt je allebei begrepen en dat is prettig.
Maar het wordt andere koek wanneer je gesprekspartner van nature niet op jouw golflengte zit. Om toch jouw doel te bereiken is het belangrijk dat je dan afstemt op de golflengte van de ander. Oftewel de toon aanslaat die de ander gebruikt en zich comfortabel bij voelt.
Hoe herken je die toon of golflengte van de ander?
Door gebruik te maken van DISC heb je een zeer praktisch hulpmiddel in handen om beter af te leren stemmen op de ander. DISC bestaat in de basis uit 2 assen. Extravert versus Introvert en Taakgericht versus Mensgericht.
De eerste as: extravert/introvert geeft met name de snelheid en ook de kracht aan waarmee iemand communiceert. Iemand die meer extravert is zal vrij snel praten en reageren. Deze persoon is qua stemgeluid en lichaamshouding vrij aanwezig. Iemand die meer introvert is zal rustiger/zachter en bedachtzamer praten. Deze persoon denkt liever even na voordat hij/zij reageert en zal minder snel op de voorgrond treden.
De tweede as: taakgericht/mensgericht geeft met name aan waarop de persoon zich in eerste instantie op focust. Iemand die meer taakgericht is focust zich vooral op feiten, argumenten, doel en resultaat. Iemand die meer mensgericht is focust zich meer op gevoel, harmonie en de andere persoon.
Wanneer je beide assen combineert krijg je de 4 basisstijlen van het DISC model. Dit beschrijft de gedrags- en communicatiestijl van mensen in het kort als volgt:
Dominant extravert en taakgericht. Snel, gedreven, neemt de leiding, is direct en resultaatgericht.
Interactief extravert en mensgericht. Impulsief, enthousiast, energiek, een prater en hartelijk.
Stabiel introvert en mensgericht. Attent, bescheiden, een teamspeler, rustig en harmonieus.
Consciëntieus introvert en taakgericht. Afwachtend, een denker, precies, analytisch en gesloten.
Hoe stem je af op de verschillende stijlen?
Door rekening te houden met de manier waarop iemand benaderd wilt worden en daarop aan te sluiten zal de communicatie en het beoogde resultaat veel effectiever zijn.
Wil je meer weten over DISC en wat dit voor jou of je team kan betekenen? Neem contact met op via het contactformulier of bel me op 06-28671215. Als gecertificeerd DISC consultant van Q4Profiles help ik je graag.
Lees op mijn site nog meer artikelen over DISC:
- Je team samenstellen met DISC. Hoe werkt dat?
- Weerstand. Hoe ga je ermee om?
- Hoe herken je de Dominante stijl van DISC?
- Hoe herken je de Interactieve stijl van DISC?
- Hoe herken je de Stabiele stijl van DISC?
- Hoe herken je de Consciëntieuze stijl van DISC?
- Door welke kleur bril kijkt jouw gesprekspartner?
- Zo houd je iedereen betrokken bij een vergadering
- Conflict op het werk. Hoe ga je ermee om?
- Zo bereik je meer met DISC
- Introvert of extravert. Wat is beter?
- Communicatie en andere ongemakken