ablehnen ablehnung daumen runterElke organisatie is gebaat bij een goedlopend team. Een goede teamspirit is een belangrijk onderdeel van succes. Het bevordert de betrokkenheid, collega’s hebben sneller iets extra voor elkaar over en de hele sfeer is positiever. Kortom de juiste teamspirit werkt als een echte aanjager voor succes.

Wanneer het team de ideale teamspirit heeft is dat prachtig, maar zeker geen reden om achterover te leunen. Want teamspirit wordt gemakkelijker om zeep geholpen dan je denkt. Een verandering op de werkvloer, van leidinggevende of in de teamsamenstelling kan in no time de boel verzieken.

Hieronder geef ik de top 5 van Teamspirit killers.

Stuk voor stuk situaties uit de dagelijkse praktijk ter herkenning en nog beter, ter voorkoming van deze valkuilen.

1   Gebrek aan collegialiteit 

Uit onderzoek van psychologe Roos Vonk in samenwerking met Psychologie Magazine en Management Team blijkt dat gebrek aan collegialiteit op nummer 1 staat. Wat collegialiteit precies inhoudt, verschilt per organisatie. Maar in zijn algemeenheid wordt als oncollegiaal beschouwd:

  • Collega’s niet helpen wanneer dat nodig is
  • Geen interesse hebben voor het werk en privésituatie van collega’s
  • Niet bereid zijn om werk van collega’s over te nemen
  • Aan politieke spelletjes  doen en roddelen

2   Uitblijven van waardering

Een belangrijke behoefte van mensen is het krijgen van waardering. Waardering krijgen van collega’s, maar vooral van de leidinggevende. Wanneer deze waardering (structureel) uitblijft wordt dit een gevaarlijke teamspirit killer. Wat je in organisaties regelmatig ziet gebeuren is dat mensen feedback krijgen op fouten die ze maken, maar niet op wat goed gaat. Mensen worden vaak onzeker (ben ik wel goed genoeg?) of ze worden ontevreden en gaan negatief communiceren in het team. Er wordt medestanders gezocht. Waardering in de vorm van geldelijke beloning is mooi, maar minstens zo belangrijk is het schouderklopje.

3   Onduidelijke communicatie 

Onduidelijke communicatie kent meerdere gezichten. Eén daarvan is zogenaamde vaagtaal. Het gebruik van zinnen die doorspekt zijn met – vaak cruciale – woorden waar niemand iets van snapt. Denk hierbij aan woorden als: flankerend beleid of maatstafconcurrentie en integrale verantwoordelijkheid. Maar ook woorden als klantgericht en proactief vallen onder onduidelijke communicatie wanneer er niet klip en klaar bij wordt vermeld – of met elkaar wordt overlegd – wat men hieronder verstaat. Wat wordt er nu eigenlijk van mij of ons team verwacht? Door onduidelijke communicatie ontstaan er gemakkelijk misverstanden. En dat heeft meestal een negatieve invloed op de productiviteit.

4   Ontbreken van doel en visie  

Het doel en de visie van de organisatie staat in veel gevallen bij de directie wel vrij duidelijk op het netvlies. Zodra we echter verder zakken in de organisatie lijkt het nastreven van het doel en de visie minder belangrijk te worden. Niets is minder waar. Zonder gemeenschappelijke doelen missen mensen inspiratie, weten ze niet goed waar ze zich op moeten richten. En zonder duidelijke doelen en visie groeit de zesjes mentaliteit en dooft de teamspirit.

5   Irritaties en conflicten verdwijnen in doofpot 

Het begint ogenschijnlijk meestal vrij onschuldig. Er ontstaat een irritatie tussen teamleden. Het suddert even door en de irritatie groeit,  maar het is ‘not done’ om dit op tafel te gooien. Hetzelfde zie je vaak gebeuren met conflicten. De meeste mensen houden niet van conflicten en daarom worden ze vaak in de doofpot gestopt. Begrijpelijk, maar een killer voor de teamspirit. Want wanneer de irritatie of het conflict niet wordt uitgesproken en opgelost blijft het toch een wissel trekken op de onderlinge samenwerking. Het vertrouwen en de collegialiteit neemt snel af. Zie mijn eerdere artikel: waarom conflictvaardigheid nodig is voor teamsucces.